پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 آذر 1401 - 17:31

رئیس شورای امنیت ملی عراق خبر داد؛ السودانی سه ‌شنبه به تهران می‌آید

رئیس شورای امنیت ملی عراق سفر پیش روی نخست وزیر این کشور به ایران را تائید کرد.
کد خبر : 13074

پایگاه رهنما:

«قاسم الأعرجی»، رئیس شورای امنیت ملی عراق گفت که نخست وزیر این کشور روز سه شنبه این هفته به تهران سفر خواهد  و با مقامات ایران دیدار خواهد کرد.

اعرجی روز یکشنبه در بغداد با «نیچروان بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عرق دیدار و درباره مسائل فیما بین بغداد و اربیل رایزنی کرد.

او بعد از این دیدار و گفت‌وگو به یک شبکه کُرد زبان عراقی گفت که این دیدار، مهم بود و طی آن در مورد بسیاری از مسائل مربوط به وحدت و امنیت عراق و همچنین حفظ حاکمیت این کشور تفاهم شد و گفت که معتقد است که تفاهم بین اربیل و بغداد منافع زیادی برای عراق دارد و دو طرف به مرحله بسیار خوبی از تفاهم رسیده‌اند.

او در مورد عملیات ضد تروریستی ایران در شمال عراق نیز گفت: «تفاهمی بین بغداد و اربیل وجود دارد و کمیته عالی تفاهم با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای ایجاد راه حل‌های مناسبی [در این ارتباط] تشکیل شده است.»

رئیس شورای امنیت ملی عراق افزود: «ما هرگونه نقض حاکمیت عراق را مردود می‌دانیم  و به زودی نخست وزیر محمد شیاع السودانی، روز سه شنبه به تهران سفر خواهد کرد و ما این مسئله را به صورت جدی و مفصل بررسی خواهیم کرد.»

هفته گذشته نیز رسانه‌های عراقی از سفر قریب‌الوقوع «محمد السودانی» نخست‌وزیر عراق به ایران، ترکیه و عربستان سعودی خبر داده بودند.

پیشتر اعلام شده بود که سفیر ایران دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای سفر السودانی به جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کرده و در این دیدار پیرامون روابط دوجانبه دو کشور بحث و تبادل نظر شده است. دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق اعلام کرد در این دیدار، درباره پرونده های مشترک در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری بحث و تبادل نظر و همچنین تاکید شد که دیدارهای عراق و ایران در پرونده امنیتی ادامه یابد به نحوی که حفظ حاکمیت دو کشور به نتیجه برسد، منافع دو ملت دوست را تامین و امنیت و ثبات منطقه را تحکیم کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات